Franchise – Exit-strategier

På en International Franchising Symposium i London lavet Peter Holt den fed erklæring til sit publikum af franchisegiverne, at de havde brug for at forstå, at deres virksomhed vil mislykkes, og i virkeligheden alle virksomheder er bundet til fiasko. Overflødigt at sige, var der et par chokeret ansigter i mængden. Han gjorde det punkt, at det er bare et spørgsmål om antallet af kalenderen vender før tid kvæler enhver virksomhed. Det er svært at argumentere for, når du tror at Nicklas Fortune 100 inkluderet Barney’s Dinosaur lydighed skole. Ikke en masse penge i at disse dage.
Evolutionær forandring synes at vise, at vi alle bør forberede for fiasko. Selvfølgelig, hvis vi gør et meget godt stykke arbejde, måske vores børnebørns børnebørn har problemet, og vi kan slappe af i hængekøjen for nu. I en meget mere praktisk visning af kalenderne skal vi komme til at vende os selv, vi tænke på at skabe en succesfuld Franchise forretning, maksimere værdien og realisere det optimale afkast med en passende exit-strategi.
Tåbeligheden ligger ofte i ikke at betragte denne del af ligningen på et tidspunkt, at du overvejer ibrugtagning Franchise i første omgang. Det er præcis den tid, når du skal give væsentlige hensyn til værdien af det aktiv, der kan oprettes. Fortsatte rentabilitet, likviditet og følelsesmæssige tilfredsstillelse, er alle vigtige kriterier ved at gøre en informeret forretningsmæssig beslutning om at blive franchisetager. Men derefter så er væksten i den værdi, du opretter, samt lethed i at realisere værdien på det tidspunkt, du har til hensigt at afslutte.
Snagglepuss har altid vidst det var ‘exit, fase venstre’, men det er ikke altid så klare i driften af en Franchised virksomhed. Hvad er klart er, at nogle dedikerede troede skal anvendes samtidig med posten, så passende strategisk planlægning er sat i spil. Lad os betragte et simpelt eksempel til at illustrere betydningen af denne betragtning, hvor du kan øge værdien af virksomheden ved $200.000 i fem år, og der er en klar og villig marked for virksomheden i slutningen af denne periode. En lineær anvendelse af værdi stiger, uden hensyntagen til den tidsmæssige værdi af penge, tyder på, at de reelle gennemsnitlige årlige indtjening ville være $40.000 ud over nettoindkomsten af virksomheden.
Der skal fortælle dig, at en virksomhed, der tjener $80,000 om året i profit faktisk kan være en bedre investering end en virksomhed, der gør $100.000 om året, hvis sidstnævnte har betydeligt mindre salgsværdi på tidspunktet for udrejse. Hvis planen er succession til familiemedlemmer, så igen, er værdien af aktivet skal overføres af afgørende betydning, og ikke bare den årlige indkomst.
Selvfølgelig timingen af exit eller likvidation vil bære stor vægt, og det er ikke altid i vores kontrol. Gilligans partnerskab andel af Skipper Cruise Lines ville have været langt mere værdifuld, før han mødte Thurston og elske. Det ville indikere, at vi ikke bør sætte den høne produkt alt i én wicker bæretaske. Vederlaget bør omfatte både igangværende rentabilitet, samt ultimative nettoværdi på det planlagte tidspunkt for passagen af.
Værdien af planlægning kan ikke overvurderes. Allierede beslutte ikke bare at gå for en bådtur over den engelske kanal til Normandiet en solrig eftermiddag. Miami Dolphins vinde ikke tre Super Bowls i træk i 1970 ‘s fordi de vandt mønt kast. De modstod selv de berygtede Garo Ypremian svaghed, fordi deres plan var stram og velgennemført.
Det helt sikkert giver mening at en stram og velgennemført, forretningsplan ville omfatte både rentabiliteten af venture, og også den ultimative kontantværdi for enden af regnbuen. Franchisegiveren skal kunne give dig relevante oplysninger om aktiv vækst, og de faktorer, der påvirker overgang. Hvis de er uvillige til at drøfte sagen, er løsningen enkel – køre!
Alle gode franchisegiverne bør være på udkig efter franchisetagere, der ønsker at maksimere værdien af deres virksomhed med et godt lagt ud plan. Der vil kun øge værdien af Franchise-system som helhed, hvilket øger værdien for hver enkelt interessent. For franchisetager, skal det virkelig være en stor attraktion at blive involveret i virksomheden i første omgang.
21st century forretningsmand er gyde af corporate hijinks og teknologiske fremskridt i nutidens globale markedsplads. Hvad betød noget i fortiden er ikke vigtigt nu, herunder enkelte medarbejdere, hele afdelinger og hele processer. Den ny iværksætter skal styre deres egen skæbne, og vil ikke lægge deres skæbne i hænderne på andre. De vil ikke risikere Mr. Dithers aflevering dem en pink slip. De mener, at vurderbare risici er forpligtet til at tjene økonomisk frihed. De forstår også, at ordentlig ligningen til at vurdere risiko omfatter både nuværende rentabilitet plus langfristede aktiver oprettelse.
Selvfølgelig skal man også følelsesmæssig tilknytning til erhvervslivet ved hånden for at optimere værdi. Hvis planen er at vokse business for at maksimere værdi, og der er følelsesmæssige engagement i denne plan, kan resultaterne være dramatiske. Hvor vigtigt er følelsesmæssige vedhæftede filer? Jeg har boet i hundreder og atter hundreder af hoteller, og endnu har jeg aldrig set nogen ren toilet på værelset. Der er simpelthen ingen følelsesmæssige tilknytning til aktivet. Jeg har aldrig set nogen vaske deres udlejningsbil enten. Pleje, prodding, forbedre, justere og bygning, tage alle engagement for at være skaberen af den endelige værdi.
Som en bavian picking lopper, har hver forretningsmulighed skal undersøges nøje. Nettoværdi af nogle service-baserede virksomheder vil ofte holde værdi, og faktisk forøgelse kan indløses værdi, hver ny kunde føjes til virksomheden. Exit-strategi for en detail placering bør omfatte en vurdering af de indledende investeringer, fast ejendom værdier, konkurrence og demografiske faktorer. Historien om stigninger i Franchise gebyrer bør også overvejes at forudsige fremtidige minimum overførsel værdi.
Jeg oplevede en god sag om Franchise gebyrer. I 1972 besluttede en god ven og jeg, at marts break var bedst tilbragt på Daytona Beach, som alle gode første-års college studerende indgå. Vi fandt denne nye restaurant der der havde line-ups rundt om blokken – bogstaveligt talt. Det blev kaldt McDonalds. Da vi vendte tilbage til campus, gik vi på biblioteket for at gøre nogle forskning, fordi vi fik at vide at McDonalds kunne underholde bygning én mere restaurant for den rette person. Prisen dengang var $25.000. Hvis vi kunne have regnet ud, hvordan at rejse penge, vi ønsker er blevet partnere i en McDonalds Franchise, og mit bet er, vi ønsker i det mindste har fordoblet vores penge.
Portabilitet af overførsel, stand & villig marketplace, færdigheder & uddannelse, der kræves for indrejse i business og forudsagt brandværdi på tidspunktet for forventet overførsel er alle en del af ligningen. Fleksibilitet af franchisegiveren til adresse nye markedsmuligheder vil skabe nye markeder for franchisen. Derudover skal ekspansionsplaner af franchisegiveren overvejelse. Statisk skære ikke det. En plan til fortsat at bringe i nye og livlige franchisetagere langt ind i fremtiden vil øge brandværdi og give næring til markedet for den vare eller tjenesteydelse af Franchise-system.
OK, jeg gjorde ikke sige, det ville være let at vurdere. Der er en masse at tænke over. Det, jeg siger, at det ville være tåbeligt at undgå spørgsmålet. Timingen af exit kan være 10 år nede ad vejen, eller 15, eller endda 25, men i det mindste, det bør betragtes som en del af en langsigtet strategisk plan. Daniel Hudson Burnham sagde “gøre nogen lille planer; de har ingen magiske at røre mænds blod.” Så planen. Planlæg at profit. Planlæg at nære og opbygge. Og planlægger at afslutte.
De faktorer, der er anført ovenfor skal vurderes og rangeret i rækkefølge før forståelse den sande værdi af den forventede business venture. Vedligeholdelse og vækst af aktivets værdi, samt nummerportabilitet på overførsel vil i sidste ende bestemme de reelle afkast.
Selvom Barney var på blødning kanten når han opfandt dinosaur kiks til at styrke god opførsel, gik hans målgruppe i sidste ende med indstillingen katte og hunde. Selvfølgelig var der ikke et stort marked for VoIP og Blogs i der berøvet digitalt alder, hvornår nuller og ettaller omhandlet de i nærheden af død oplevelser af den pågældende dag. Åh ja, og det var ikke så længe siden, da McDonald var en gammel bonde.
Den virkelige budskab er, at Barney skulle have haft en plan om at finde en køber før Rin Tin Tin og Sylvester dukkede på naboens dør.




Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *